Lifestyle

Zo schrijf jij de perfecte boekrecensie!

14 augustus 2018

Nu ik wat meer aan het lezen ben vind ik het ook leuk om mijn mening over het boek met mijn lezers te delen. Ik zit wel altijd met de vraag; ‘ja maar hoe schrijf ik dan zo’n recensie?’. Wat schrijf ik in de recensie en wat is nu relevant voor mijn lezers zónder het boek enorm te gaan spoilen. Via de WhatsAppgroep Ondernemende meiden kwam ik in contact met Anna Husson. Anna is boekencoach en helpt mensen zichzelf beter te leren kennen door het lezen van boeken door middel van een speciale leesmethode. Ook begeleidt Anna mensen met lezen, vooral studenten en mensen die moeite hebben met begrijpend lezen. Naast coaching en begeleiding geeft Anna ook een workshop; ‘Schrijven vanuit je ware ik’. Een onderdeel van de workshops is de boekrecensie.

Recensies schrijven vanuit je ware ik

“Steeds meer mensen schrijven boekrecensies om zichzelf te uiten. Het Nederlandstalige boekbloggers-landschap groeit snel en boekensites als Hebban en Goodreads zijn zeer populair. Het schrijven van een boekrecensie is echter niet eenvoudig. Waar begin je en hoe kun je goed je mening onderbouwen?” schrijft Anna op haar site. Er zijn tegenwoordig overal wel tips te vinden over hoe je een goede recensie kunt schrijven. Maar het is veel leuker en waardevoller om een recensie te schrijven in je eigen schrijfstijl en op jouw manier. Het gaat er namelijk niet om hoeveel sterren of welk cijfer je aan het boek geeft of een korte samenvatting van het boek. Voor een persoonlijke, eigen recensie gaat het om jouw oordeel over het boek en jouw schrijfstijl; daar hebben je lezers veel meer aan en komen je lezers voor terug. Bron: Anna

Geschikt voor jou?

Lees je graag boeken en wil je een recensie schrijven maar weet je niet waar je moet beginnen of weet je niet precies hoe je een recensie vanuit jouw eigen stijl kunt schrijven? Als jij graag boekrecensies schrijft die persoonlijk zijn en écht oprecht jouw oordeel bevatten is het goed om eens te kijken of deze workshop misschien voor jou geschikt is. Na de workshop weet je hoe je jouw oordeel over het boek kunt formuleren, hoe je een eigen schrijfstijl kunt ontwikkelen en kun je jouw oordeel op verschillende manieren formuleren.

Wie, wat, waar en wanneer?

De workshop Schrijf je boekrecensie vanuit je ware ik wordt meerdere keren door Anna gegeven. De eerste workshop zal plaatsvinden op zaterdag 8 september van 10:00 uur tot 12:00 uur via Zoom (een andere versie van Skype). Zodra je je hebt ingeschreven ontvang je meer informatie. De prijs van deze workshop is €20,- incl. btw maar let op! Er zijn maar max 10 plaatsen beschikbaar. Na het volgen van de workshop krijg je als bonus op je eerste recensie die je na de workshop hebt geschreven uitgebreide feedback van Anna! Ik heb mij al ingeschreven en ben heel erg benieuwd naar de cursus. Met de recensie van Verras Mij komt het dus wel goed! Kijk op de site voor meer informatie.

Heb jij al eens eerder een boekrecensie geschreven?

• Reply
    Lianne Reijntjes
    14 augustus 2018 at 12:16

Wat gaaf! Ik had nog nooit van haar gehoord, maar ik ga zeker eens een kijkje nemen op haar site 🙂 Wat leuk dat je in zo’n ondernemers-groepsapp zit!

• Reply
      Esmeralda
      20 augustus 2018 at 13:28

Ja! Het is superleuk om er met verschillende ondernemers in te zitten, fijn dat jij er nu ook bij zit 😀

• Reply
    Giovanna Jansen
    15 augustus 2018 at 14:16

Dat is nog best een kunst inderdaad, een goede boekrecensie schrijven. Leuk dat je bij Anna Husson een workshop daarover gaat volgen.
    En wat leuk dat je in een ondernemers-groepsapp zit, wist niet dat die bestonden. Heel handig en inspirerend lijkt mij.

• Reply
      Esmeralda
      20 augustus 2018 at 13:29

Heel erg leuk zo’n groepsapp. We kunnen elkaar motiveren en dingen vragen waar de ander al meer ervaring mee heeft. Ik ben heel benieuwd naar de cursus, ben al een boek aan het lezen voor de eerste recensie haha!